Популярна традиція занурення в крижану воду на свято Водохреща не є православною і не позбавляє людину гріхів – наголошує ПЦУ.
“Останніми роками під час святкування Хрещення Господнього активізується мода на масові пірнання в ополонку. Мотивація у кожного різна: хтось”змиває гріхи”, хтось випробовує можливості свого тіла, а хтось аргументує це дотриманням “давньої української традиції”. Останнє твердження – цілком помилкове! У нашого народу такої традиції, пов’язаної зі святом Богоявлення, не було”, ‒ заявляють в ПЦУ.
Згідно з повідомленням пресслужби ПЦУ, до середини ХХ століття ані етнографи, ані історики не фіксували нібито “традиційних” масових пірнань українців у крижану воду з нагоди свята Хрещення Господнього. Описів такого дійства “немає ані у давніх джерелах, ані у дослідженнях про традиції козацької України, ані у спогадах людей старшого віку”.
Водночас у ПЦУ зазначили, що звичай пірнати у морозну воду деякі історики пов’язують з росіянами, у яких було заведено пірнати у холодну воду після лазні, а також із поширенням ідей загартування організму як частини здорового способу життя.
“За спостереженнями, масові пірнання у воду на свято Богоявлення фактично з‘явилися у другій половині 1990-х – на початку 2000-х років. Отже, цей звичай в Україні має новітнє, а не старовинне походження”, ‒ зазначає українська церква.
ПЦУ також підкреслює, що абсолютно помилковим є судження, ніби купання у крижаній воді “змиває” усі гріхи.
“Яким чином їх можна “змити”? Хіба сам фізичний акт занурення в освячену воду, без покаяння у гріхах, може призвести до їх подолання? Жодного церковного припису для звершення такого дійства на свято Богоявлення немає. Дорога до вічного блаженного життя та спасіння лежить виключно через щире каяття у гріхах, молитву та любов до Бога і до наших ближніх. Звільнити душу від гріха може лише Господь, бачачи ваше щире покаяння та участь в Таїнствах Сповіді й Причастя”, ‒ йдеться у дописі.
ПЦУ наголошує, що церква не забороняє пірнати у зимову воду, це право і вибір кожної людини, яка має зробити його свідомо, “ретельно зважуючи всі “за” і “проти”: стан здоров’я, причини для такого вчинку, можливі наслідки, зокрема, в умовах пандемії”.
“Це право і вибір кожної людини. Але ми закликаємо не вважати цю дію церковною, пов’язаною зі святкуванням Хрещення Господнього”, ‒ наголосили в ПЦУ.