Як зацікавити сучасного глядача та чим здивувати поціновувача мистецтва? Що краще: наслідувати класиків чи шукати власний стиль?
Ці питання ставить собі кожен мислячий митець. Учасник «Срібного мольберта» Роман Штаєр після конкурсу по-новому поглянув на мистецтво та власну творчість зокрема. Чим займається та до чого прагне, молодий художник поділився з нами.
Зовсім нещодавно Роман Штаєр тяжів до реалістичної манери. Однак завдяки спілкуванню з іменитими художниками, що були у складі журі конкурсу «Срібний мольберт», свої погляди хлопець змінив. Зрозумів: потрібно шукати себе й експериментувати.
«Під час «Срібного мольберта» я зрозумів, що класичний живопис уже відходить на задній план, – розмірковує Роман. – Зараз більше цінується свобода думки, відрив від шаблонів, вихід за рамки, тобто – сучасні напрямки у мистецтві. Потрібно шукати в собі художника, творця, самовиражатися та висловлювати через свої роботи власні думки, говорити про цінності. Я змінив свої погляди на мистецтво і, як результат, відійшов від реалізму. Цьому сприяли зустрічі та спілкування під час конкурсу з відомими художниками – Анатолієм Криволапом, Владом Габдою, Тіберієм Сільваші».
Зараз Роман Штаєр приділяє більше уваги композиції та не женеться за реалістичною схожістю із зображуваним. Навпаки – прагне працювати так, щоб складно було розгадати, як і чим виконана робота.
«Я прийшов до формального мистецтва. Все це – експерименти. Я працюю із площинами та фактурами, шукаю цікаві поєднання кольорів, пробую різні техніки. Мені цікаво стежити за тим, як поводиться той чи інший матеріал на різних поверхнях. Тепер на моїх полотнах усе частіше постають антропоморфні фігури», – розповідає митець.
Нещодавно Рома відвідав художній пленер «Мастер-классы для студентов художественных ВУЗов стран СНГ и Балтии в Кыргызстане». Перша подорож до Азії стала для художника відкриттям не лише через нову культуру та незвичні пейзажі, але й завдяки спілкуванню з творчою молоддю з 15 країн.
«Природа Киргизстану неймовірно красива й дуже сильно відрізняється від нашої, – розповідає молодий художник. – Народ щедрий і щирий. Я мав змогу порівнювати не лише цю азійську країну з рідною Україною, але й звертав увагу на творчість колег із інших регіонів, держав. За моїми спостереженнями, в Азії ще тяжіють до реалістичного зображення, а представники Литви, приміром, більше схиляються до сучасних напрямів, як-от інсталяція чи перформанс. Та разом із тим я впевнився, що Україна посідає високі позиції у плані мистецтва, тримає планку».
У вільний час Роман Штаєр експериментує і з інсталяціями – набирається досвіду, щоб невдовзі представити свої напрацювання широкому колу глядачів. А ще має намір утнути перформанс, бо це, за словами митця, «найнематеріальніше мистецтво».
Текст: Ксенія Шокіна
Фото надані Романом Штаєром